zamknij
Jesień i zima – uwaga na niedobory witaminy D

Jesień i zima – uwaga na niedobory witaminy D

http://www.sxc.hu

Powszechnie przyjęło się uważać, że naturalnym źródłem witamin są owoce i warzywa. Natomiast w przypadku witaminy D, jednego z podstawowych budulców naszego układu kostnego jest to przede wszystkim słońce. Pod jego wpływem nasz organizm potrafi sam wytworzyć witaminę D. Tymczasem przed nami okres jesienno – zimowy, zazwyczaj szary i ponury. Co zatem robić, gdy za oknem chmury i słońca brak?

http://www.sxc.huWitamina D jest jedną z najważniejszych witamin, jakie potrzebuje nasz organizm. Wzmacnia układ kostny, reguluje wydzielanie insuliny, działa przeciwzapalnie. Pobudzając wchłanianie wapnia i fosforu, wpływa również na kształtowanie się zębów. Obecna jest w przetworach mlecznych i rybach, ale w niewystarczających ilościach.

Niedobór witamy D może powodować krzywicę, w późniejszym wieku osteoporozę, zwiększać ryzyko chorób krążenia, chorób serca, a nawet prowadzić do niektórych rodzajów nowotworów. Na jej niedobór narażeni jesteśmy wszyscy. Jako, że sama dieta nie zawsze wystarczy by nadrobić witaminowe braki, odpowiednia suplementacja – zwłaszcza jesienią i zimą – jest bardzo ważna.

Witamina D powinna być suplementowana u dzieci i młodzieży w okresie rozwojowym. Od października do marca zalecana dawka dla dzieci powyżej 1 roku życia to 400 j.m witaminy D na dobę[1]. Taką dawkę zapewni kapsułka „twist off” Vita D Bambino przeznaczona dla dzieci powyżej 1 roku życia. W przypadku dzieci z nadwagą dawka może zostać zwiększona przez lekarza do 800-1000 j.m na dobę.

Dzieci w wieku powyżej 1 roku powinny otrzymywać:
– 400 j.m. witaminy D na dobę w miesiącach od października do marca,
– 400 j.m. witaminy D na dobę przez cały rok, jeśli w miesiącach letnich brak odpowiedniej syntezy skórnej witaminy D, czyli zawartość 1 otwieranej kapsułki twist-off Vita D Bambino na dobę.

[1] Aktualne (2009) polskie zalecenia dotyczące profilaktyki niedoboru witaminy D. Medycyna Praktyczna nr 1/2010.

http://www.sxc.hu

Zdrowe nawyki żywieniowe po 45 roku życia

http://www.sxc.hu

Uratuj komuś życie – zbiórka krwi i rejestracja w bazie dawców szpiku

Skomentuj